S01E12 Péče o nového kolegu
Pouhým nástupem nového kolegy to nekončí. V tomto díle našeho YODA seriálu vám povíme, jak se starat o kandidáta před jeho nástupem, co vše připravit na jeho první den a jak se o něj starat během zkušební doby.
Před nástupem
Během výběrového řízení jste měli příležitost kandidáta poznat. Z posledního kola pohovoru byste tedy měli odcházet s informací, zda se jedná o člověka, který preferuje silnější pocit jistoty či ho to nijak netrápí. Tedy zda chce mít smlouvu podepsanou dříve, nebo mu nevadí vše vyřešit až v den nástupu.
Jakou další administrativu je nezbytné mít zajištěnou před nástupem?
- Vstupní dotazník,
- vstupní lékařskou prohlídku,
- zajištění klíčů, čipu nebo vstupní karty,
- přístupy k e-mailu a všem potřebným systémům.
Nezapomeňte na místo, ke kterému nový kolega bude moci zasednout. Na stůl připravte kancelářské potřeby, nástroje k práci (notebook, myš, klávesnice,…) a malý dárek na přivítanou. Ideálně to může být pár věcí ozdobených firemním logem, ať už se jedná o hrnek a propisku, nebo kšiltovku a tričko. Během pohovorů jste měli šanci kandidáta dobře poznat. Pokud se vám podaří připravit více osobní dárek, opravdu zazáříte.
Naplánujte všechny vstupní schůzky a školení předem. Novému kolegovi je můžete rovnou zapsat do kalendáře nebo mu připravit tištěný rozpis onboardingu. Tím zajistíte, že bude mít všechny důležité informace pohromadě.
Určete osobu, která bude pro nového zaměstnance „buddy“. Tedy někoho, kdo bude k dispozici pro potřebné dotazy a pomůže s orientací po firmě. Této zodpovědnosti se může ujmout například seniorní kolega nebo třeba office manažerka.
Týden před nástupem kandidátovi zavolejte a ujistěte ho, že s ním počítáte. Domluvte se na čase a místě nástupu a informujte ho, na koho se má po příchodu obrátit. Tyto informace mu také pošlete e-mailem nebo SMS zprávou. Den před nástupem mu ještě pošlete SMS zprávu s potvrzením a vyjádřením, že se těšíte na spolupráci.
Den nástupu
Po příchodu do firmy by se nového kolegy měl někdo ujmout, ideálně již zmíněný „buddy“. Pokud smlouva ještě není podepsaná, vyřešte ji jako první. Poté ho proveďte po firmě, ukažte mu, kde najde jakou místnost či oddělení a představte mu průběh onboardingu.
Během prvního dne je důležité nováčka seznámit s interními záležitostmi, jako je pracovní doba, pravidla pro home office, benefity, využívání společných prostor a další praktické informace. Neberte automaticky, že nový kolega vše ví a zná.
- V jakou hodinu musí nejpozději do kanceláře dorazit? A v kolik může odejít?
- Co je v kuchyňce erární a co vše si může brát / používat?
- Bude chtít multisportku? Jak to funguje?
- Jak se rezervují zasedačky?
Také je nezbytné, aby si nový zaměstnanec prošel školením BOZP a PO a podepsal předávací protokol ke všemu, co obdrží.
Naplánujte pravidelné schůzky během zkušební doby s jeho přímým nadřízeným, například v den nástupu, po dvou týdnech, osmi týdnech a den před koncem zkušebky. Tyto schůzky jsou klíčové pro předcházení šumům v komunikaci a řešení případných problémů.
Proberte, jak se mu spolupracuje s lidmi v týmu a jak na něj působí nová práce. Pokud si nevíte rady, vyzkoušejte otázky, které používáme u nás v siteq. při review:
- Jsou zadání práce, která dostáváte, dobře srozumitelná?
- Máte dostatek informací k tomu, abyste svou práci vykonával/a dobře?
- Máte dostatečný prostor věnovat se rodinnému a osobnímu životu? Nebo se cítíte přehlcený/á novou prací a pokračujete v ní i doma?
- Baví vás vaše práce?
- Myslíte si, že je u nás v týmu komunikace otevřená a transparentní?
- Dává vám nadřízený / tým jasnou a konkrétní zpětnou vazbu?
- Funguje spolupráce ve vašem týmu dobře?
Tyto dotazy by měly padat v nějaké obměně každé sezení. Pokaždé je trochu přeformulujte, abyste je neopakovali stále dokola, ale přesto se úspěšně dostali k odpovědím.
Pokud se vám cokoliv nepodaří zjistit, přicházíme na řadu my. V rámci péče z naší strany často zjistíme informace, které váš nový kolega svému nadřízenému neřekne.
Dostatečnou komunikací uhasíte problémy ještě dříve, než vzniknou.
Po nástupu
Pokud jste nového zaměstnance získali přes naši agenturu, potvrzením placementu to pro nás nekončí. Před dnem D zjišťujeme, zda kandidát počítá s nástupem a zda nedostal nějaké konkurenční nabídky, ať už ze strany aktuálního zaměstnavatele nebo jiné firmy.
Zkrátka se o něj stále staráme a komunikujeme s ním v různých intervalech:
- Týden před nástupem,
- den po nástupu,
- dva týdny po nástupu,
- osm týdnů po nástupu,
- 3 měsíce po nástupu,
- a 6 měsíců po nástupu.
V rámci těchto hovorů od něj zjišťujeme názory na tým, šéfa, náplň práce a technologie. Rovněž sbíráme zpětnou vazbu od vás a v případě potřeby fungujeme jako mediátor mezi oběma stranami.
Tento článek je posledním v sérii pro hiring manažery. Předchozí díly najdete v úvodním díle našeho YODA seriálu. Pokud jste pročetli vše a stále máte otázky, které zůstávají nezodpovězené, neváhejte nás kontaktovat skrz formulář níže.