S01E06 Chci prostě dobrou agenturu
Rozhodli jste se nábor IT expertů přenechat personální agentuře, ale netušíte, jak si vybrat tu správnou? V tomto díle našeho YODA seriálu vám poradíme, kde začít, a na co při výběru myslet a nezapomenout!
Každý chce kvalitního dodavatele, a ani agentura není výjimkou. Přeci jenom dodává to nejcennější — lidi.
Doporučení
Začněte svůj lov za dobrou agenturou skrz doporučení. Nebojte se poptat u vašich klientů, dodavatelů jiných služeb nebo dokonce zaměstnanců. Zkrátka někoho, komu věříte. Zjistěte si jejich zkušenosti, dojmy a celkovou spokojenost.
Specializace
Vybírejte z agentur, které se specializují na nábor v oboru, ve kterém konkrétně hledáte – v tomto případě tedy IT.
Obecné agentury mají konzultanty, kteří hledají lidi na všechny pozice, od kuchařů přes prodejce po obchodníky. Pokud nemají ani týmy věnující se konkrétnímu zaměření, nemusejí být tou správnou volbou pro tak specifickou oblast, jako je IT.
Nad rámec specializace je vhodné si také ověřit, zda hledají kandidáty v celé šíři daného oboru, nebo zda se zaměřujípouze pro vývoj, infrastrukturu či jiné.
Agentura reprezentuje
Personální agentura, kterou si zvolíte, bude na trhu práce vystupovat vaším jménem. Bude vás reprezentovat. Proto se ujistěte, že způsob její komunikace se vám líbí a sedí k vaší firmě a firemní kultuře.
Co všechno byste si měli předem ověřit?
- Jakoukoliv komunikaci, kterou agentura směřuje ven. Jedná se o sociální sítě, marketingové kampaně, ale také zdase účastní eventů nebo dokonce nějaké pořádá.
- Za pomocí LinkedInu máte možnost najít zaměstnance, kteří pro agenturu pracují, a zjistit, jak se jejich konzultanti prezentují.
A to nejdůležitější – inzeráty! Ty vás a vaši pozici mají za úkol prodat. Zkrátka tvoří ten první dojem.
Mám předvybráno několik agentur
Máte předvybráno? Pozvěte si je k sobě. Už z jedné schůzky můžete vypozorovat spoustu věcí, které se na webu nedočtete. Například kteří zástupci agentury k vám dorazili, jak se prezentují a jakým způsobem o sobě mluví.
Zaměřte se na to, jaké otázky vám pokládají. Zajímají se komplexně o firemní kulturu a proces výběrového řízení? Nebo se pouze doptávají na základní informace o tom, koho hledáte? Tedy – soustředí se pouze na povrchní věci, nebo se vás snaží poznat opravdu do hloubky?
Kolik mám mít agentur?
Můžete mít pouze jednu, ale můžete jich mít i šest.
Třeba se bojíte rizika, že ta jedna agentura, kterou si nakonec zvolíte, bude nekvalitní, kvůli čemuž ztratíte týdny s nerelevantními kandidáty, nebo vám naopak nezašle nikoho. A tak si řeknete, že agentur budete mít pro jistotu několik.
Jenže málo je někdy více. Když začnete spolupracovat s vysokým počtem agentur, je při zadání jedné pozice pravděpodobné, že budou oslovovat stejné IT experty. A nejenže to na kandidáty nebude působit dobře, ale zároveň to může demotivovat samotné agentury, které kvůli tomu odmítnou na pozici dále pracovat.
Pokud si opravdu přejete agentur vyzkoušet více, zkuste každé zadat nábor kandidátů pro jinou roli. V případě, že máte větší množství otevřených pozic, zadejte jednu z nich dvěma agenturám, apod.
Jakým způsobem budu agentuře platit?
Klasickou variantou je odměna formou success fee. Ve chvíli, kdy k vám kandidát nastoupí jako nový zaměstnanec, zaplatíte za něj agentuře předem domluvený násobek jeho mzdy.
Jedna z oblíbených možností je také bodyshopping, tedy contracting. Kandidát má smlouvu s agenturou, která vám pravidelně fakturuje jeho skutečně odpracované dny (man-days) na základě vámi potvrzených měsíčních výkazů práce.
Při přímém vyhledávání, tedy executive search, je po odsouhlasených podmínkách a částkách plateb založena exkluzivní smlouva. Tudíž agentuře zaplatíte retainer fee při podpisu smlouvy, short-list fee po prezentaci několika kandidátů a případný completion fee po podepsání pracovní smlouvy s kandidátem. Executive search se však využívá zejména v případě, kdy celkový očekávaný počet kandidátů na danou pozici je minimální, a tudíž je při náboru zapotřebí více času a úsilí.
Mám agenturu
Gratulujeme! Nohy na stůl si ale ještě dát nemůžete, protože teď přichází další krok – předávání pozice. Co po vás agentura bude vyžadovat, a jaké konkrétní informace jim máte dát, aby vám našli toho opravdu nejlepšího kandidáta? Tuto otázku zodpovíme v dalším díle našeho YODA seriálu S01E07 „Co po mně chcete?“ ptá se manažer.
A pokud vás zajímá, jakým způsobem celá spolupráce probíhá, můžete si přečíst náš článek Jak funguje personální agentura.