S01E02 Nabídka odpovídá poptávce
Z balíčků kostek v předchozím díle jste si sestavili dokonalého kandidáta. Jenže! Pokud máte postavičku mistra Jedi, tak té se asi nebude líbit ve společnosti pěti puberťaček z Lego Friends. Co tím chceme říct? Nestačí mít představu koho chcete vy, ale také co takovému příslušníkovi z řádu Jedi dokážete nabídnout.
Nabízejte možnost výběru a bude to win-win
Pokud budete mít více variant spolupráce, zvětší se i počet relevantních kandidátů.
- HPP nebo IČO. To je oč tu běží. Pokud je u vás ve firmě byť jen malá možnost obou těchto variant, jděte do toho.
- Home office, remote, hybrid. Každému vyhovuje něco jiného. Kde bude váš nový kolega sedět – v kanceláři, doma? Pokud nabízíte hybridní režim, do jaké míry je možné home office využít? Když umožníte většinu času práce z domova, neznamená to, že o tuto variantu budou mít všichni zájem. Znamená to, že si nezavřete dveře ke kvalitním kandidátům.
- Pracovní doba. Ano, i v dnešní době je to téma, na které se mohou mnozí kandidáti doptávat, a je třeba mít připravené odpovědi.
- Zvažovali jste někdy, že byste k sobě hledali člověka na zkrácený úvazek místo plného? Zkuste se zamyslet i nad touto možností. Mnohdy můžete najít seniorního kandidáta, který chce pracovat 4 dny v týdnu, ale stihne tolik práce, co medior za více dní.
Nabízejte pěkný projekt
Jedna z nejdůležitějších částí je, na jakém projektu bude váš nový člověk pracovat. Tohle lidi táhne. To je to, co je nadchne, a o čem pak mluví s kamarády na pivu. Ne každá firma může zachraňovat svět nebo vysílat svůj tým do vesmíru. Na každé práci se ale dá najít to pěkné – to, co prodává. Zkuste vystoupit ze svých zajetých kolejí a dejte si záležet, jak prezentujete vaše projekty.
Nabízejte prostor
Prostor něco nového se naučit, kariérně růst. Není to jenom o postupu směrem nahoru. Mnozí IT specialisté chtějí zůstat u svého řemesla, a ne se odklonit k people managementu. Zajímavé pro kandidáty například je, pokud mohou být u výběru a zavádění nové technologie nebo dostanou možnost vyzkoušet si práci v jiném týmu, s jiným produktem.
Co myslíte, není lepší, když kvalitní člověk rotuje po vaší firmě, než aby vám utekl do týmu konkurence?
Dejte s HR hlavy dohromady a zkuste vymyslet několik variant, kam se jednotlivé role mohou posouvat. A to teď, prosím. Ne až za vámi váš podřízený za 2 roky přijde, že stagnuje, a vy začnete rychle vymýšlet co a jak. Lidé mají rádi jasno a ocení možnost výběru.
Nabízejte opravdové benefity / nástroje k práci
5 týdnů dovolené už většinu kandidátů neoslní, stejně tak stravenky. Opět je ale pochopitelné, že ne každá společnost může svým lidem nabízet chatičku na Bali, certifikace za čtvrt milionu nebo přístup do vlastní posilovny. Sepište si všechny benefity, které nabízíte. Opravdu všechny – i to kafe na pracovišti tam dejte. Divili byste se, pro kolik lidí je to stále prima benefit.
A co takhle nějaké nestandardní benefity? Slyšeli jste někdy o dobrovolnictví, interních soutěžích nebo třeba nálepkách za dobré skutky? Fantazii se meze nekladou, a navíc takovým benefitem podpoříte i vaši firemní kulturu a týmovost. Jako inspiraci pro vás chystáme článek, kde najdete přehled zajímavých benefitů, se kterými jsme se u našich klientů měli možnost setkat.
Nepleťte dohromady benefity a nástroje k práci! Na to jsou někteří kandidáti hákliví. Mějte připravenou variantu pro zaměstnance i pro kandidáty na IČO. A když jsme u těch ičařů, dopředu si ujasněte, zda mohou pracovat na svých strojích, případně zda nebude problém s jejich OS.
Peníze
Pohled firmy je jasný. „Nakoupit“ co nejlevněji. Chápeme. Nicméně kvalita holt není levná položka. Zkuste si pro jednu pracovní roli stanovit tři čísla.
- Ideální částka, za kterou byste nového člověka přijali.
- Maximální možná cena, kterou jste jako firma ochotni nabídnout.
- Maxmaximální možná suma, kterou jste jako firma ochotni nabídnout kandidátovi, který splňuje přesně to, co chcete, ale ještě vám dá něco navíc (může zastat kompetence jiné role a tím pádem ušetříte na jiné pozici). Tento případ není možný vždy, ale zkuste se třeba jen zamyslet, zda by u vás nebyla možnost tzv. zabít dvě mouchy jednou ranou.
Výše zmíněné se týká pouze základní mzdy. To, zda nabízíte ještě nějaké bonusové schéma je věc další a je samozřejmě nutnost mít ho připravené pro konkrétní hledanou roli. Bonusy se mohou týkat osobního ohodnocení, vlastních KPI, plnění cílů firmy,… Vždy mějte připravena přesná čísla / procenta a podmínky, za kterých jsou bonusy vypláceny.
Hotovo. S tímto základem byste si měli vystačit pro sestavení zajímavé nabídky pracovní pozice.
Četli jste předchozí díl?
Ne? Tady je S01E01 Koho vlastně hledám. Ano? Pokračujte na další S01E03 Jak si vybírám lidi.