Víme, co kandidáti chtějí, 1. část
Naše práce je hlavně o lidech, a protože se v siteq. chceme stále a pouze zlepšovat, pustili jsme se do výzkumu toho, co kandidáti očekávají od spolupráce s headhuntery. A teď je na čase získané výsledky sdílet i s vámi.
Náš dotazník byl rozdělen na tři části:
- co je pro kandidáty při spolupráci s headhuntery nejdůležitější,
- čeho se nejvíce obávají, co je frustruje,
- a jaké jsou jejich touhy a přání.
Dohromady dotazník obsahoval 39 tvrzení, u kterých se IT experti rozhodovali, do jaké míry souzní s daným výrokem. V každé části dotazníku byl prostor, kde nám mohli kandidáti sdělit konkrétní názor na danou oblast.
Téměř polovina respondentů se řadila do věkové kategorie 31–40 let. Zastoupeny byly profese z celého IT oboru, ale převážně se jednalo o vývojářské, analytické a security pozice.
Dohromady jsme získali 129 odpovědí.
![](https://siteq.cz/wp-content/uploads/2023/12/kopie-navrhu-analyza-ocekavani-kandidatu-2023-1080-x-1080-px.png)
Co je při spolupráci s headhuntery pro kandidáty nejdůležitější
Z 15 otázek se většina kandidátů shodla na nejvyšší důležitosti u tří bodů, které jsou znázorněné v kruhových grafech níže. Výroky si jsou obsahově velmi podobné, tudíž můžeme s jistotou usoudit, že kandidáti od headhuntera očekávají upřímnost a vyžadují být dostatečně informováni.
![](https://siteq.cz/wp-content/uploads/2023/12/1-1920x576.png)
![](https://siteq.cz/wp-content/uploads/2023/12/1-1-1920x960.png)
Možnost sdělit vlastní názor využilo hned několik IT expertů, a svými slovy potvrdili závěr, ke kterému jsme došli za pomocí grafů výše. Tedy, že nejvyšší hodnotu nesou přístup headhuntera, transparentnost a způsob komunikace. Vyžadují nejen vzájemný respekt a důvěru, ale také, jak jeden kandidát trefně napsal, chtějí “parťáka, ne se cítit jako produkt.”
Hned za tyto hodnoty se řadí požadavek, aby headhunter zasílal relevantní pozice a odpověděl za každých okolností, a to i v případě, že se jedná o negativní obsah.
Čeho se kandidáti nejvíce obávají, nebo co je nejvíce frustruje
I tato část dotazníku potvrzuje, že zásadní je pro kandidáty transparentnost a komunikace. Jedna z konkrétních frustrací, která byla několikrát zmíněna, je, když se headhunter odmlčí nebo úplně přestane komunikovat. Tři nejvíce frustrující situace jsme znázornili v grafech níže.
![](https://siteq.cz/wp-content/uploads/2023/12/2-1920x576.png)
Několik dotazujících zmínilo platové podmínky. Chtějí částku znát již od prvního kontaktu a jakékoliv mlžení je pro ně varovným signálem, kvůli kterému odmítají vstoupit do výběrového řízení. Od headhuntera také uvítají zpětnou vazbu či hlubší rozhovor o tom, jaké finanční požadavky jsou vůči trhu relevantní.
V následujícím grafu naleznete další situace, na které jsme se v dotazníku ptali, a jak moc kandidáty frustrují.
![](https://siteq.cz/wp-content/uploads/2023/12/2-1-1920x960.png)
Co si při výběrovém řízení kandidáti nejvíce přejí
Výsledky této části byly nejvíce dynamické, ale z grafu níže lze usoudit, že si kandidáti přejí být vyslyšeni. Chtějí, aby jim bylo porozuměno. Od headhuntera očekávají, že pochopí, co přesně je náplní jejich práce.
![](https://siteq.cz/wp-content/uploads/2023/12/3-1920x960.png)
Kandidáti několikrát zmínili konkrétní přání mít v headhunterovi také svého “konzultanta”, se kterým budou moci probrat svou kariéru a směry, kterými se mohou vydat. Touží po tom, aby s nimi náborář upřímně probíral plusy i mínusy, které se týkají konkrétních pracovních nabídek.
Opakujícím se tématem byla také firemní kultura. Prioritou pro kandidáty není pouze typ projektu a finance, ale chtějí pro sebe najít ten správný kolektiv. Od headhuntera potřebují, aby jim pomohl rozpoznat, zda je daná firma pro ně tou pravou.
Dotazník jsme posílali ve dvou vlnách – prvně kandidátům, kteří se siteq. spolupracovali, a následně naši recruiteři publikovali žádost o vyplnění na své LinkedIn profily a do Facebookových skupin plné IT expertů. V novém roce se tak budete moci těšit na článek, ve kterém poukážeme na rozdíly těchto dvou skupin ve vnímání headhunterů a jejich práce.