S01E11 Pohovor není výslech
Zvonek zvoní a kandidát přichází. Protože jste si přečetli předchozí díl našeho YODA seriálu, jste na pohovor perfektně připraveni. V tomto článku se blíže podíváme na samotný pohovor, například, jak má vypadat struktura nebo na co během setkání nezapomenout.
Pohovor
Asi netřeba zmiňovat, ale hlavně prosím nechoďte pozdě, a pokud s telefonem, tak vypnutým. Jestliže kandidát dorazil přesně na čas, nechte ho v zasedačce tak dvě minutky samotného, aby se mohl po příchodu vydechnout a v klidu rozkoukat.
První část
Začněte poděkováním kandidátovi, že si na vás udělal čas a dorazil. Pokud jste toho schopni, vhoďte do konverzace nějaké „ice breakers“.
Následně představte sami sebe. Nezapomeňte zmínit, kdo jste, název vaší pozice, jaké jsou vaše kompetence a jak dlouho ve firmě pracujete.
Ve stručnosti popište, co je účelem setkání, koho konkrétně k sobě hledáte, co je na programu schůzky a jak bude vypadat její struktura. Jestliže si vy nebo jiný zástupce firmy bude zapisovat poznámky, kandidáta o tom také informujte.
Druhá část
Po většinu schůzky budete kandidátovi pokládat otázky, ale nezapomeňte – pohovor není výslech. Je to rozhovor.
Zkuste zjistit:
- jaká je jeho situace,
- proč je na pohovoru,
- zda aktivně hledá práci,
- zda ho zaujala tato pozice a čím,
- případně co hledá za práci a typ firmy (malá / velká, česká / zahraniční, výrobní / software house,…),
- v které lokalitě,
- jaký je jeho přístup k práci remote / on site / hybrid.
Ať vám kandidát také prozradí tři základní stavební kameny, podle kterých si vybírá firmu, pro kterou bude pracovat (ne pozici, ale opravdu firmu jako takovou) – například podle firemní kultury, mezinárodního prostředí,…
Zajímavé informace můžete zjistit z dotazu, co naopak kandidát nehledá? Vrátil by se do některého z předchozích zaměstnání? A proč?
Zapadne kandidát do týmu? Zeptejte se, jakou pozici ve svém posledním týmu zastával – proaktivní tahoun, který přináší nápady, bavič nebo ten, který se veze nebo nezapojuje. Žádná odpověď není špatná, ale záleží na tom, do jaké škatulky ho můžete zařadit a zda je kompatibilní s vaším týmem.
Co umí
Další na řadu přichází relevantní zkušenosti. Ke každé roli (třeba až 5 let zpětně) se doptejte na konkrétní projekty a technologie, jaké nestandardní situace řešil, co ho na té práci bavilo a co naopak ne a důvod odchodu. V tomto bodě se nenechte jen tak odbít. Pokud vám kandidát řekne, že odešel z důvodu změny vedení, zjistěte detaily, zda si například s někým nesedl. Uvedl důvod, že zrušili jeho pozici? Tak proč mu nenabídli jinou?
U každé role potřebujete vědět, proč do firmy nastupoval, která z nich se mu líbila nejvíce a proč. Pokud to tedy nevyplyne již z toho, co vám kandidát do této chvíle povídal.
Organizační informace
V jaký den může kandidát nastoupit? Je ve výpovědní lhůtě, ale nechcete čekat? Pustil by ho zaměstnavatel dříve?
Hledá práci na IČO nebo HPP? Zjistěte, jaké finanční ohodnocení si představuje.
Chce kandidát pracovat on-site / remote / hybridně? Případně si zapište, zda má nějaké časové omezení, například dvakrát do týdne musí vodit děti na kroužky.
„Otestování“ kandidáta
Teď kandidáta lehce otestujte. Vybádejte, co si o vaší firmě zjistil dopředu, zda si prostudoval pozici a co si představuje, že bude jeho pracovní náplní a zeptejte se, zda má připravené otázky na pozici nebo na firmu. Případně si je někam zapište, abyste se k nim mohli zpětně vrátit.
Pohovor není výslech. Je to rozhovor.
Váš čas zazářit
Vaším cílem je, aby se kandidát do vás opravdu zamiloval. Představte nejen firmu a pozici, ale také tým, projekt, technologie, benefity, finance a firemní kulturu.
Po představení pozice se kandidáta zeptejte, co si myslí, že by v rámci této role pro něj mohlo být obtížné.
V tento moment využijete veškeré informace, které vám kandidát předal v předchozích částech pohovoru. Do teď vám předával nákupní signály, tedy co chce a hledá. Teď je čas na ně zareagovat. Například jste zjistili, že je pro něj důležité mít svého „mentora“. To je ta informace, kterou vypíchnete.
Své povídání zakončete další vlnou dotazů – co na to říká a jak se mu to vše líbí, zda se chce na něco zeptat či má veškeré informace, které potřeboval vědět.
SITEQ. TIP
Nechte kandidáta ohodnotit pozici a zvlášť firmu s pomocí stupnice 1-10. Pokud ji oboduje číslem menším než 10, zjistěte, co chybí k tomu, aby se dostal na to maximum.
Další postup
Domluvte se, jak bude vypadat zbytek výběrového řízení. S počtem pohovorů to moc nepřehánějte. Speciálně v IT oblasti se kandidáti zrovna nehrnou někam, kde je čekají 3 a více kol výběrového řízení. Je nutné být maximálně efektivní a zvládnout vše potřebné max. ve 2 kolech.
Stejně tak se zeptejte, zda se kandidát účastní jiných výběrových řízení a zkuste z něj dostat i informaci, jaké konkrétní pozice řeší, jak se mu líbí / nelíbí a v jaké je to fázi. Takto budete mít lepší představu toho, na jakou rychlost musíte zařadit.
Po pohovoru
Po pohovoru kandidátovi zašlete e-mail, který bude obsahovat:
- že jste ho rádi poznali,
- další postup,
- a případné informace, které jste se domluvili, že dopošlete.
Nebojte se ozvat obratem po skončení schůzky. Nehrajte žádné hry a kandidátovi ukažte, že ho chcete.
Domluvený postup opravdu dodržte. Jestliže máte v nějaký konkrétní den zaslat zpětnou vazbu, učiňte tak. Pokud víte, že to nestihnete, přesto se kandidátovi ozvěte – napište mu, zavolejte, cokoliv. Ukažte mu, že jste na něj nezapomněli.
V případě, že ho nemáte od agentury, ale dostal se k vám z vlastních zdrojů, například přes inzerát nebo web, pokaždé se pokuste zjistit stav ostatních výběrových řízení, kterých se účastní.
Mějte na paměti, že dnes je to opravdu o čase. Kandidát vám sice v jeden den může říct, že nemá jiné nabídky, ale další den to může být úplně jinak. Proto je třeba jednat rychle.
Tipy navíc
GDPR
Máte hned několik způsobů, jak získat souhlas o sdílení osobních údajů. Často kandidát projde nějakým IT systémem, ve kterém souhlas udělí zaškrtnutím políčka. V takovém případě máte vystaráno.
Vše můžete před schůzkou vyřešit elektronicky skrz e-mail, nebo před osobním pohovorem poprosíte kandidáta o podepsání GDPR. Tento krok může mít v kompetenci recruiter nebo jiná nápomocná ruka.
Namotivujte kandidáta
Počítejte s tím, že v dnešní době si kandidát vybírá firmu. Pokud před vámi sedí kandidát, který práci nehledá, tak asi nebude mít motivaci práci změnit. K tomu ho musíte pořádně natěšit vy.
Dorazil za vámi na pohovor kandidát, ze kterého máte skvělý dojem? Proveďte ho po firmě. Dejte mu možnost načerpat atmosféru a kulturu vaší firmy.
Úkol
Nikdy nezadávejte úkol před tím, než je do vás kandidát zamilovaný a pořádně namotivovaný.
Proč? Pojďme si na moment role otočit. Zkuste se do kandidáta vžít a představte si situaci, ve které jste rozeslali pět životopisů. Aniž by s vámi někdo mluvil, bylo vám zasláno pět odpovědí se zadáním úkolu. Asi byste se do toho také nehrnuli, což?
Už to asi znovu nechcete slyšet, ale opět opakujeme – prvně je nutné, aby se do vás kandidát zamiloval. Pak po něm můžete chtít cokoliv. Nikdo nebude chtít trávit večer psaním úkolu pro někoho, koho ani nezná.
Ještě je vhodné zvážit, na jak dlouhou dobu práce bude. Zadání na hodinu či dvě je ještě v pořádku, ale málokdo bude chtít u úkolu trávit většinu dne.
Hledáte programátory a plánujete jim na pohovoru zadat live coding, tedy úkol, který budou zpracovávat před vámi? Informujte o tom kandidáta dostatečně dopředu. Ten s tím také musí být v míru, zbytečně ho nestresujte.
Při zadání úkolu zadejte jasný termín a požadavek, jak má výstup vypadat.
Reference
Zda jsou reference dnes relevantní, musíte posoudit sami. Správně máte mít kandidátův souhlas s kontakty, na které se obrátit. Samozřejmě však budou odkazovat na lidi, u kterých vědí, že zpětná vazba bude pozitivní.
Pokud to chcete zjistit „na tajňačku“, opět zvažte, jak moc nutný tento krok je. V tomto případě také ale kontaktuje relevantní lidi. A jestli se dozvíte něco negativního, je důležité si tuto informaci ověřit ještě u někoho jiného, případně se kandidáta nebojte konfrontovat.
Nástupem to však nekončí. Vašeho nového kolegu teď čeká zkušební doba. Jak má vypadat onboarding a jak o něj pečovat? To vše si povíme v dalším článku.