S01E04 Vybrali jsme si
Vybrali jste toho nejlepšího z nejlepších. Tím ale výběrové řízení nekončí. Ještě poslat nabídku a kandidáta opečovat. A pozor na protiútoky. Tipy jak na to vám prozradíme v dnešním díle našeho Yoda seriálu.
Než pošlu nabídku
V minulých článcích jsme párkrát zmiňovali, že již během výběrového řízení je třeba si kandidáta co nejlépe „nakoupit“, aby na případnou nabídku kývl. Využijte pohovory pro jeho oťukání a zjištění, jaké konkrétní detaily jsou pro něj při rozhodování důležité.
Na závěr každého kola pohovoru můžete kandidáta požádat, aby za použití stupnice 1 až 10 obodoval, na kolik by nabídku od vás přijal.
Když kandidát odpoví jakékoliv jiné číslo než 10, dotažte se ho, co by se muselo stát, aby dal plný počet bodů. Jeho odpověď například může být, že kdyby znal tým dopředu, na bodech by přidal. V tu chvíli mu můžete nabídnout možnost s týmem se setkat. Důvodem pro nižší počet bodů samozřejmě může být i špatné autobusové spojení. S tím se bohužel nedá nic dělat. 🙂
Posílání nabídky
Jako první krok před zasláním nabídky kandidátovi zavolejte a sdělte mu, že během dnešního dne ji bude mít v e-mailu. V případě, že jste mluvili o konkrétní částce mzdy, a v nabídce je částka nižší, kandidátovi to oznamte předem, ať není nepříjemně překvapen.
Rovnou si v telefonátu domluvte závazek, do jakého termínu se k nabídce oficiálně vyjádří. Zároveň se ho nezapomeňte zeptat, zda je v jiném výběrovém řízení, případně jestli se rozhoduje mezi dalšími nabídkami.
Teď je čas zaslat e-mail s oficiální nabídkou. Do těla e-mailu doporučujeme napsat:
- poděkování za účast ve výběrovém řízení,
- informaci o tom, že posíláte nabídku, a termín, do kdy se má kandidát rozhodnout,
- stručnou informaci, proč jste se rozhodli dát kandidátovi nabídku.
Nezapomeňte do přílohy přiložit obrandovanou nabídku v PDF, případně v prezentaci. Dejte si opravdu záležet, jak bude tento dokument vypadat i po vizuální stránce. Přece jen je to vaše vizitka. Kromě výše zmíněného musí nabídka obsahovat jasně dané kompetence, pracovní pozici a finanční ohodnocení, včetně rozepsaných bonusů a prémií. Uveďte veškeré benefity a termín nástupu. Čím víc informací v nabídce kandidát najde, tím lepší bude mít představu ohledně toho, co ho čeká a bude mít méně prostoru pro jakékoliv nejistoty.Pokud spolupracujete s personální agenturou, vložte do kopie e-mailu konzultanta, který vám kandidáta doporučil. V případě potřeby může fungovat jako vyjednavač mezi vámi a kandidátem.
Protiútok
Připravte všechny své zbraně na možný protiútok. Ten může přijít hned z několika stran – od aktuálního zaměstnavatele, či od jiných firem.
Pokud je kandidát zaměstnaný, může se stát, že při podávání výpovědi, případně během výpovědní lhůty, se ho nadřízený bude snažit přemluvit, aby zůstal, a to za použití klasických argumentů – „přidáme vám“, „dostanete nový projekt nebo nový tým“ apod. Proto je ještě před tím nutné vytáhnout vaši naostřenou zbraň – neustále mu připomínejte jeho motivaci, proč chtěl práci v první řadě změnit, a aby na to myslel, už když jde výpověď podat. Zde se vracíme k prvnímu kroku ve výběrovém řízení.
Nepodceňujte tuto část hlavně v situaci, kdy je kandidát v současném zaměstnání delší dobu. Většina lidí je často nervózní či má strach ze změny. Uklidňujte vašeho budoucího kolegu, že bude vše v pořádku.
Péče o kandidáta
Kandidát vaši nabídku přijal, nenastupuje hned zítra, ale až za nějakou dobu? Do chvíle, než nastoupí je nutné s ním být v pravidelném kontaktu a udržovat ho natěšeného.
Dopředu si stanovte celý proces a work flow komunikace s kandidátem. Určitě nebude na škodu, když si nastavíte upozornění na dny, kdy se mu máte ozvat.
Ideálně by tento úkol měl převzít hiring manažer. Je nutné, aby s kandidátem komunikovala osoba, ke které má vztah v rámci výběrového řízení, což kromě hiring manažera může být někdo z HR. Vyhněte se pravidelným robotickým telefonátům ve stylu: „Počítáte stále s tím, že k nám nastoupíte tehdy a tehdy?“
Zvolte tu formu komunikace, která se už během výběrového řízení ukázala jako nejvíce adekvátní. V tuto chvíli víte, zda kandidát reaguje rychleji na e-mailu, telefonu či whatsappu. Nebojte se ho přidat do skupinových chatů, nebo mu dát přístupy k teamsům či jiné interní aplikaci. Tím mu ukážete, že s ním opravdu počítáte a postupně ho zapojujete do týmu.
Při prvním telefonátu po přijetí nabídky mu oznamte, že s ním budete v pravidelném kontaktu. Každá konverzace by měla vypadat jinak – jednou mu řekněte, že zasíláte ukázku smlouvy, podruhé se s ním domluvte, kdy ji má přijít podepsat, a tak dále.
Vždy mějte důvod mu zavolat. Hiring manažer může kandidáta vzít na oběd, nebo ho pozvat na nějakou akci s celým týmem. Tím dáte budoucímu kolegovi šanci se s lidmi z firmy pořádně poznat.Den před nástupem mu opět určitě zavolejte, nebo zašlete zprávu, že se na něj zítra těšíte v tolik a tolik.
Den nástupu
V rámci péče si pro kandidáta připravte nějaký uvítací balíček. Nemusí na něj na stole čekat zlaté hodinky, ale stačí mu připravit firemní předměty a bonboniéru s jeho jménem.
Pokud jste během výběrového řízení zjistili, co má kandidát rád, připravte mu něco více osobního. Pokud z pohovoru víte, že miluje kyselé okurky, nebojte se mu na stůl připravit rovnou tři sklenice.
Teď se ukáže, jak dobře jste kandidáta během výběrka poznali, jak dobře jste poslouchali a co všechno jste si zapamatovali. 😉 A tomu se říká „candidate experience“.
Celý tento proces péče o kandidáta je opravdu důležitý a je nutné ho nezanedbat.
Co ale tehdy, když po výběrovém řízení hotovo nemáte a kandidáta jste nenašli? Hledali jste na maximum? Jestli jste do toho dali opravdu všechno se dozvíte v následujícím díle našeho Yoda seriálu S01E05 Hledali jste na maxxximum?.